måndag 21 november 2011

Kökshjälp....


Ovan ser ni en skiss över vårt blivande kök. Ni måste tänka bort "Ellos-tavlan" och hyllor med piff...
I stora drag kan man säga att vi är ute efter en luftig känsla, rustikt och användbart, inte för lantligt och inte för modernt utan mer enkelt. Solklart?

Luckorna är från Ballingslöv - Studio Vit. Kyl/frys gräddvita från Smeg, 90 cm gasspis från Smeg, svart granitbänksskiva,  skålhandtag från Byggfabriken, samt ett vitare plankgolv.
Nu behöver jag all er goda smak när vi skall välja kakel. Först vilken platta - det lutar åt en vit rektangulär och fasad (lite vanlig, men fin!). Mellangrå fog. Andra förslag?

Sedan är frågan - hur mkt? Gillar verkligen Philias variant att lämna en bit kvar mot taket. Men blir det för mkt plattor hos oss när vi inte skall ha överskåp?
Där Ellos-tavlan sitter så kommer vi förmodlingen att sätta öppna hyllplan. Vi garderar oss och kommer att förbereda för överskåp om vi skulle ångra oss om detta längre fram. Såå svårt att veta innan man sett rummet...
Det blir även öppna hyllor till höger om diskhon.
Kanske köra Philias variant på väggarna vid vask + spis men typ råspont vid Ellos-tavlan? Fast här är jag också sugen två lampor typ dessa...
Tankar, ideér? 

8 kommentarer:

Everyday living etc. sa...

Hej! Oj så mycket spännande och fint. Är nästan lite avund, det är ju så galet kul (samtidigt sjukt jobbigt;) att välja, fundera, grunna och bestämma kök. Vi valde den avlånga mindre varianten av fasat vitt kakel och är jätte nöjda. Inte ångrat det valet en sekund, enkelt, tidlöst och helt perfekt! *hihi* Vi valde att sätta kaklet en bit upp på väggen, sen bryta med en trälist och liggande panel upp till taket. Vi har iof sig lite annan känsla i vårt hus iom det låga taket och stugandan, men tror jag valt desamma även om jag byggde nytt. Ligger lite bilder på bloggen under hemma | köket om du vill se lite bilder på det jag försöker beskriva.

Annars låter det jätte snyggt, som jag skrivit innan är det så roligt att få följa dina tankar och funderingar kring ert husbygge!

Önskar en fortsatt fin kväll! kram Linnéa

mariasvitabo sa...

Vad fint! Precis min smak! Det ska bli så kul att se hur det blir! Jag skulle också satsa på de rektangulära, de är tidlösa. Själv tycker jag att vit fog kan vara snyggt om man har många plattor. Skulle också satsa på att inte sätta ända upp till tak, snyggt att lämna en bit kvar!
Lycka till!
Kram Maria

Dagar hos mig sa...

Spännande! Vitt kakel är alltid rätt. Vit fog är fint, men svårt att hålla rent, så grått är väl mest praktiskt;-) Tycker det är fint när det är kakel hela vägen, men det blir mer restaurangkänsla, inte lika ombonat. Ska bli kul att se hur det blir!

Malin sa...

Man får tänka efter ordentligt eftersom man ska leva med resultatet länge!
Kram Malin

Jeanette sa...

Vi har vitt kakel och vita fogar för att inte få rutmönster. Sen har vi satt det som när man lägger brädgolv för att än en gång inte få det klassiska rutmönstret. ;)
Kram

Villa Hemma sa...

Jeanette --> Maila mig, snälla! villahemmet@hotmail.com

Everyday living etc. sa...

Haha, jag ser att vi har samma smak när det gäller te! ;) Men visst är det helt galet gott! :)

Hur går tankarna nu kring köket!

Ha nu en fortsatt fantastisk kväll! kram

Jimmy sa...

Absolut lämna en bit till taket. Det andra blir lätt skolkök.